Oprava mostů v úseku Dačice - Telč
Název stavby: | Oprava mostů v úseku Dačice - Telč |
Definiční úsek: | Mosty v km 58,031 a 68,201 tratě Slavonice – Telč |
Investor: | Správa železnic s.o. |
Zhotovitel: | TOMI - REMONT a.s. |
Rok realizace: | 2020 |
Cena díla: | 10 495 tis. Kč |
Stavba Oprava mostů v úseku Dačice - Telč měla dva samostatné stavební mostní objekty.
Na stavebním objektu „Most v km 58,031“ jsme prováděli celkovou rekonstrukci mostu. Konstrukce nového mostu je tvořena ze tří prefabrikovaných železobetonových rámových dílců s rovnoběžnými železobetonovými křídly.
Nejdříve byl stávající kolejový rošt demontován ve stycích, odvezen a uložen pro pozdější zpětnou montáž. Kolejové lože bylo v celé délce odstraněné části koleje, tj. 30,7 m, odtěženo. Původní mostní konstrukce byla vybourána.
Nově zhotovená základová deska pro nový most je tloušťky 300 mm z betonu C35/45, XC4. Na ni byly osazeny prefabrikátové železobetonové rámové díly. Na ŽB konstrukci byla nanesena asfaltová modifikovaná izolace, plnoplošně spojená s podkladem. Na ni pak je zhotovena tvrdá ochrana – beton C25/30-XC2, XF1 tl. 50 mm, vyztužen KARI sítí Ø4-100/100 mm. Rovnoběžná prefabrikovaná křídla jsou z betonu C55/60-XC4.
Dno nového mostu jsme vydláždili lomovým kamenem tl. 200 mm do betonového lože C25/30-XF3. Na vtoku i výtoku potom také odláždění v délce cca 2,0 m s navázáním na stávající koryto vodoteče.
Po zhotovení nového kolejového lože se snesená část koleje vrátila zpět. Zároveň došlo k výměně dřevěných pražců v předpolí za nové dřevěné pražce s tuhým žebrovým upevněním, včetně pryžových podložek pod paty kolejnic. Na závěr jsme provedli opravu geometrické polohy koleje.
Na Stavebním objektu „Most v km 68,201“ jsme prováděli obnovu systému vodotěsné izolace pomocí desek tl. 150 mm a betonu C25/30. Deska byla následně opatřena asfaltovou izolací. Tvrdá ochrana izolace je provedena ve skladbě: geotextilie 300 g/m2, PE FOLIE, betonová deska C25/30 tl. 50 mm vyztužená KARI sítí.
Přechodové železobetonové zídky C30/37-XC4 navazují na stávající kamenná křídla s betonovými římsami. Stávající betonové římsy byly reprofilovány sanační maltou.
Opěry včetně křídel byly otryskány tlakovou vodou, hloubkově přespárovány a injektovány. Rozvolněné zdivo jsme přezdili. Trhliny v opěrách byly staženy nerez výztuží Ø8 mm, vloženou po obvodu zdiva do spár a zalita cementovou maltou.
Štěrkové lože v předpolí bylo upraveno do předpisových rozměrů a tvarů, s plynulým přechodem do navazujících úseků. Snesená část koleje byla po dokončení opravy nosné konstrukce a doplnění kolejového lože vrácena na původní místo. Zároveň došlo k výměně dřevěných pražců v předpolí za nové dřevěné pražce, včetně pryžových podložek pod paty kolejnic a následně k úpravě geometrické polohy koleje.